Benzyna
Benzyna jest 1 z najważniejszych rodzajów paliwa. Stosowana jest głównie do silników spalinowych napędzających między innymi samochody, samoloty, motory i wiele innych pojazdów silnikowych. Czasami jest wykorzystywana jako rozpuszczalnik.
Benzyna składa się głownie z węglowodorów alifatycznych, których liczba atomów węgla oscyluje od 6 do 12. W składzie chemicznym benzyny można dopatrzyć się również małych ilości węglowodorów aromatycznych oraz nienasyconych.
Benzyna podczas spalania się uwalnia energię, która jest dostarczana silnikowi. Z uwagi na spalanie benzyny w silnikach w krótkich odstępach czasu, proces taki musi przebiegać tak szybko jak to tylko możliwe i powinien mieć miejsce w całej objętości wszystkich cylindrów silnika. Jest to możliwe z uwagi na mieszaniu benzyny z powietrzem na chwilę przed planowanym wstrzyknięciem jej do cylindra. Ogromny wpływ na spalanie ma skład chemiczny benzyny, który jest pośrednio uwarunkowany od składu chemicznego ropy naftowej, z której powstaje benzyna. Zdolność odpowiedniego spalania benzyny w silniku jest określana przez tak zwaną liczbę oktanową.
Aby poprawić własności benzyny stosowanej w charakterze paliwa silnikowego, można dodać niewielki ilości nie przekraczające jednego procenta odpowiednio dobranych związków chemicznych. Pomiędzy rokiem 1930 a 1980 najczęściej dodawanym składnikiem był czteroetylek ołowiu. Taką mieszankę nazywano etyliną. Jednak spalanie takiej mieszanki wiązało się z emisją do środowiska bardzo toksycznych i rakotwórczych tlenków ołowiu. Z tego powodu mniej więcej w połowie lat osiemdziesiątych dwudziestego wieku wyprodukowano nowe mieszanki, czyli tzw. benzyny bezołowiowe. W tych benzynach odnajdujemy małe ilości węglowodorów oraz eterów aromatycznych, które powodują poprawę liczby oktanowej. Jednakże owe węglowodory i etey aromatyczny nie spalają się całkowicie w silniku. Dlatego też jest przymus montowania katalizatorów platynowych w układzie wydechowym na których związki te są wypalane całkowicie.
Kolejnym co do ważności zastosowaniem benzyny jest rozpuszczalnik. I tak, wyróżniamy jego dwa rodzaje. Jednym z tych rodzajów jest benzyna ekstrakcyjna czyli lekka, która jest odrzucana w trakcie procesu otrzymywania benzyny paliwowej ze względu na niewielką zawartość atomów węgla. Następnie taka mieszanka jest poddawana oczyszczeniu za pomocą płukania z wodą. Proces ten nazywa się ekstrakcją, co też tłumaczy jej nazwę. Następnym rodzajem jest benzyna lakowa czyli ciężka, która z kolei jest odrzrucana ze względu na zbyt dużą zawartość atomów węgla.